اولین کتابی که به توصیه امام علی(ع) باید مطالعه کرد
/ شرح روایت از آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: «اولین وظیفه انسان در قبال فطرت خود این است که چشم باز کند و صحیفه دل را مطالعه کند، وظیفه بعدی او این است که آنچه در کتاب ها می خواند در کنار این صحیفه قلب قرار دهد.»
آیت الله جوادی آملی درباره کتاب درونی انسان سخن گفت. خلاصه سخنان وی را در ادامه می خوانید.
* بیان نورانی حضرت علی(علیه السلام) این است که حضرت می فرماید «انسان باید مطالعه کند و اولین کتاب او برای نگریستن و مطالعه کردن، صحیفه قلب خود است»؛ چرا که بسیاری از مطالب را خداوند در قلب انسان ثبت کرده است.
* قرآن می فرماید خدا روح را مستوی الخلقه خلق کرده و انسان با صحیفه نوشته شده خلق شده است و آنچه که برای بشر لازم بود به عنوان قانون اساسی خدا در درون جان آدمی نوشته و جای داده است.
* اولین وظیفه انسان در قبال فطرت خود این است که چشم باز کند و صحیفه دل را مطالعه کند، وظیفه بعدی او این است که آنچه در کتاب ها می خواند در کنار این صحیفه قلب قرار دهد، وظیفه بعدی این است که اگر آنچه را که در خارج از قلب و در کتاب ها مطالعه کرد با آنچه خدا در صحیفه قلب او با عنوان قانون اساسی نوشته، مطابق داشت، آنها را بگیرد و در زندگی خود به کار بندد و اگر مطابقت نداشت آن مطالب را دور بیندازد.
* این دقیقا همان عملی است که ائمه به ما دستور دادند که اگر دیدید روایتی با قرآن کریم مطابق نداشت دور بیندازید و هر چه با قران سازگاری داشت بپذیرید.
* قرآن درونی که خدا در نهان آدمی قرار داده و از آن به عنوان صحف قلب یاد می شود همان حق است، این وظیفه روزانه آدمی است که هر روز آنچه را می شنود به قلب خود ارجاع دهد تا درستی یا نادرستی او مشخص شود تا گرفتار جهل عقلی و عملی و انحراف نشود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[دوشنبه 1396-03-29] [ 01:41:00 ق.ظ ]