شبی که دعای احدی در آن رد نمی شود
/ درس های ماه رمضان آیت الله آقا مجتبی تهرانی

یکی از زمان‏ هایی که بر روی دعا اثر می‏ گذارد، ماه مبارک رمضان است. یعنی این ماه و این زمان، روی اجابت دعا اثر می‏ گذارد. ما در روایات بسیار این معنا را داریم که این زمان بر دعا مؤثّر است. مثلاً در روایتی از پیغمبر اکرم(ص) آمده است که حضرت فرمودند: «ذِکْرُ اللهِ فِی رَمَضَانَ مَغْفُورٌ لَهُ وَ سَائِلُ اللهِ فِیهِ لَایَخِیبُ». به‏ یادآورنده خدا در این ماه آمرزیده است و سؤال کننده در این ماه، محروم نمی‏ شود.
شبِ تقدیرِ ارزاق، عمرها و نزول فرشتگان
ماه مبارک رمضان ماهی است که خودش بر روی دعای عبد اثر می‏ گذارد و در این ماه هم، شب ‏های قدر وجود دارد که در آنها به ‏طور خاص و ویژه این تاثیرگذاری تشدید می‏ شود. به این معنا که اثر گذاری آن‏ها بر روی دعا خیلی زیاد است؛ به نحوی که هیچ‏یک از زمان‏ های سال، این اثر را بر روی «اجابت دعا» ندارد.
از مجموعه روایات راجع به شب قدر که من به آنها مراجعه کرده ‏ام، این به دست می‏ آید که شب‏ های قدر، شب‏ هایی هستند که در آن ارزاق و عمرها و سایر امورِ خیر و شرّ سال آینده تقدیر می‏ شود. شبی است که در هر سال، قرآن بر قلب مقدّس ولیّ ‏الله ‏الأعظم نازل می‌شود. شبی است که عبادت در آن، بهتر از عبادت هزار ماه است. شبی است که فرشتگان نازل شده و پراکنده می‌شوند؛ به مجالس مؤمنین می‌روند و بر آن‏ها سلام می‏ کنند؛ یعنی به آن‏ها و دعاهایشان تا طلوع فجر ایمنی می ‏بخشند.
شبِ سجده، نماز، تسبیح، تلاوت قرآن و دعا
شبی است که درب‏ های آسمان‏ ها در آن شب باز است و بر روی هیچ‏کس بسته نیست. شبی است که هر سجده در آن، اثرش این است که درختی در بهشت برای سجده کننده غَرس می ‏شود. شبی است که هر رکعت نماز در آن شب، موجب می ‏شود خانه ‏ای در بهشت از یاقوت و زبرجد و لُؤلُؤ برای آن شخصی که نماز خوانده است، تهیه شود. به ازای هر آیه ‏ای که تلاوت می‌شود، تاجی از تاج‏ های بهشتی به قاری آن داده می ‏شود. شبی است که هر تسبیح برای گوینده‌اش پرنده‌ و طائری در بهشت می ‏شود. شبی است که هر چه در آن برای سال آینده تقدیر شود، تبدیل نمی ‏شود مگر به مشیت حق تعالی. شبی است که دعای احدی در آن شب رد نمی ‏شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[دوشنبه 1396-03-29] [ 01:40:00 ق.ظ ]